Minulost, přítomnost a budoucnost head-up displejů

Když se v automobilech poprvé objevila přední okna, nikdo nemohl tušit, že se obyčejná skleněná tabule jednoho dne stane technologickým zázrakem, nabitým různými doplňky a nejmodernějšími funkcemi.

Jedním ze sofistikovaných prvků, které si našly cestu k rostoucímu počtu značek a modelů automobilů, je průhledový neboli head-up displej (HUD).

Tato technologie byla použita u stíhaček již v padesátých letech minulého století, i když v primitivní podobě. Na poli automobilů byla představena v 80. letech a prvním vozem, který byl vybaven tímto systémem, byl Oldsmobile Cutlass Supreme a od té doby se vývoj nezastavil.

Head-up displej funguje jako projektor namontovaný na palubní desce, který odráží obrácené obrazy z řady malých zrcátek směrem na čelní sklo. V závislosti na typu přístroje se data zobrazovaná v mechanice pohybují od rychlosti vozidla a pokynů pro odbočování až po bezpečnou vzdálenost, zobrazí se dokonce i skladby, které se budou přehrávat ve vašem seznamu pro Spotify.

Zjevnou výhodou head-up displeje je bezpečnější navigace. I nejrychlejší pohled dolů na palubní desku odpoutá řidičův pohled od silnice, což představuje bezpečnostní riziko, zejména při jízdě vysokou rychlostí. Díky head-up displeji mají řidiči přístup k důležitým údajům ve svém zorném poli a mohou soustředit zrak na to, co je důležité: na silnici. Rozšířená realita (AR) a head-up displeje představují budoucnost, systémy řízené umělou inteligencí předávají řidičům nejen tradiční údaje týkající se automobilu, ale i informace o širším okolí vozu, například o překážkách na cestě.

Jako přední výrobce skla je AGC v čele vývoje head-up displejů. Další podrobnosti se dozvíte zde https://www.agc-automotive.com/en/our-products/specific-to-laminated-glass/head-up-display/